levá dekorace článkupravá dekorace článku
09.05. 2016

Metody, modely a algorytmy v živém světě a v každodenním životě

METODY, MODELY a ALGORITMY V ŽIVÉM SVĔTĔ A V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ


Kurs dává přehled základních teoretických přístupů a jejich aplikací při studiu živého svĕta, ale i v ekonomii a v každodenním životĕ. Jde o "klon" kurzu na Université Pierre et Marie Curie v Paříži. Kurs je vhodný pro studenty i vĕd. pracovníky fyziky, matematiky, informatiky a dalších přírodovĕdných oborů (včetně větví sociálních), teoretiky i experimentátory. Účastníci se seznámí nejen s, pro mnohé novými, disciplinami (teorie her, teorie grafů, atd.) ale i se zajímavými (i zábavnými) aplikacemi.
Kurs je typu « workshop », velký prostor je vyhrazen práci na počítači, nicméně žádné předběžné znalosti nebo zkušenost s programováním nejsou nutné. Rovněž nijak vysoká ani speciální úroveň matematiky není nutná.

Čas konání kurzu: 23. – 27. května 2016 dennĕ od 9 hod.

(budova České mládeže 8, posluchárna CN141) 

Přednášející: doc. RNDr. Karel Zimmermann, CSc., Université Pierre et Marie Curie Paris

kurz je v češtině

Studenti UJEP mohou za kurz získat 2 kredity

kód předmětu ve STAGu: KFY / 0226 (2 kredity)

pro účast na kurzu je nutné se registrovat na emailu jindrich.matousek@ujep.cz

Program:

(témata odpovidaji dennim blokům a jsou víceméně nezávislá, vždy je možné z kurzu «vystoupit» resp. zase «nastoupit»)

I : ORGANIZACE a POPIS SYSTÉMŮ
Analýza experimentálních dat & Data Mining (metoda nejmenších čtverců, multivariabilní analýza, klasifikace dat)

Teorie grafů (optimální cesta, strom -minimální, binární, branch&bound)

příklady: analýza spekter, parametry chem. reakcí, teorie populací, analýza tajného kódu, alignement sekvencí,  je monogamie optimální, jak si zařídit kuchyni, plánování projektu....

II: INFORMACE a NÁHODA

Stochastické systémy (markovovské systémy, metody Monte Carlo)

Teorie informace

Teorie her

příklady : tajemství statistických. rozdělení, jak očkovat populaci, ekologické hry,

Cournotův duopól, hry námluv a vývojově stabilní strategie, problém Monty Hall, jak dĕlat “casting”,  jak zaparkovat...

III : POČÍTAČOVÉ MODELOVÁNÍ & SIMULACE

Základy numerických metod

Dynamické systémy (modely růstu, autoorganizace & kritikalita)

příklady : populační a epidemické modely, šelma a kořist, vývoj a vyhynutí, chaos